Extra geld door online sponsoring

De coronacrisis heeft de sportwereld flink getroffen. De maatregelen maken turnen zoals voorheen niet mogelijk en veel verenigingen verkeren in (financieel) zwaar weer. Toch maken sportclubs nog maar weinig gebruik van online sponsoring, terwijl leden best bereid zijn om weekendwedstrijden online te sponsoren.

Volgens sponsorplatform goal41.nl maakt maar 3 procent van de sportverenigingen op dit moment gebruik van online fondsenwerving. De oprichters van goal41.nl willen clubs helpen om online wat extra sponsoring binnen te krijgen. Daarvoor peilden zij, net na de extra maatregelen van het kabinet, een aantal leden van sportclubs.

Creativiteit als oplossing

Uit de peiling bleek dat 71 procent van de leden de financiële gevolgen van COVID-19 bij hun club terugziet. Er zijn nauwelijks tot geen kantine-inkomsten meer en leden en sponsors haken af. De coronacrisis teistert alle clubs en vele proberen hier creatief wat op te vinden. Allerlei initiatieven moeten de clubgeest een beetje levend houden nu de boel stil ligt. Je moet iets, want stilstand is achteruitgang. Toch blijkt dat veel clubs niet direct aan online fondsenwerving denken als hulp, terwijl hun leden deze mogelijkheid met het cijfer 7,6 beoordelen. Een gemiste kans, dus.

Leuk aantikken

Het idee van online sponsoring via goal41.nl is simpel: een club laat voor 1 euro per gewonnen punt, game of onderdeel, een wedstrijd sponsoren door vrienden, collega’s of familie. Dat is goed voor de teamspirit en laagdrempelig voor de sponsor. En een club kan sponsoring in principe voor elke wedstrijd inzetten, ongeacht de grootte of de belangen van het evenement.

Driekwart van de leden staat dus positief tegenover het idee. Zes op de tien leden wil zelfs best zelf meedoen als sponsor of deelnemer. Een club kan op deze manier voor een beetje wedstrijd, tot enkele duizenden euro’s ophalen. Online sponsoring kan op deze manier dus leuk aantikken!