NOC*NSF Sport Support voor al je sportvragen

NOC*NSF Sport Support beantwoordt alle vragen van sporters, clubs, bonden, gemeenten en andere betrokken. Zeker tijdens de coronacrisis is deze helpdesk relevanter dan ooit om sportend Nederland in stand te houden. Want mag er nou eigenlijk allemaal wel en niet binnen de geldende coronamaatregelen?

Dat de behoefte aan een sportgerelateerde vraagbaak groot is, blijkt wel uit de cijfers. Waar er in de maand februari zo’n 130 vragen binnenkwamen, hebben sinds het begin van de coronacrisis half maart al 1914 vraagstellers met een coronagerelateerde vraag de NOC*NSF Sport Support weten te vinden.

Contactmogelijkheden

Sport Support is op alle mogelijke manieren te bereiken. Kim van der Hammen, projectleider Sport Support bij NOC*NSF, licht toe: "Het meest maken mensen gebruik van WhatsApp en mail. Een klein gedeelte van de vragen komt binnen via de chatfunctie op de website van NOC*NSF. En dan is er natuurlijk ook nog Facebook en Twitter. Daar beantwoordt het social mediateam van NOC*NSF vragen." Op vragen via de chatfunctie probeert het team op werkdagen binnen twee minuten te reageren en op WhatsApp is het streven om doordeweeks binnen twee uur een reactie te versturen. Op de andere kanalen is het doel om de vraagstellers binnen een dag van antwoord te voorzien.

Voor iedereen

NOC*NSF Sport Support heeft in de coronacrisis de waarde voor de sportwereld bewezen, maar is ook na die periode erg waardevol. "Ook dan willen we mensen zo goed mogelijk helpen met hun sportvragen”, zegt Van der Hammen. “Vooral voor kleine bonden kunnen we hopelijk blijvend van grote betekenis zijn. Zij kunnen misschien niet de bezetting garanderen die wij wel bieden."

Samenwerking KNGU en NOC*NSF

De KNGU maakt zelf ook gebruik van NOC*NSF Sport Support. Silvia Bos, landelijk accountmanager bij de gymnastiekunie, vertelt over de samenwerking. "We hebben met NOC*NSF afgesproken dat we alle vragen omtrent de subsidieregelingen via hen laten lopen. Als clubs vragen hebben kunnen ze die direct bij Sport Support neerleggen. Dit is typisch iets wat ontstaan is dankzij het intensief samenwerken vanwege de coronacrisis. Voorheen wist ik eigenlijk niet eens dat de servicedesk bestond."

Volgens Bos is het voor gymnastiekverenigingen niet verwarrend dat de bond doorverwijst naar NOC*NSF. "We hebben zelf heel duidelijk op bijvoorbeeld onze website en in nieuwsbrieven gecommuniceerd waar verenigingen moeten zijn met welke vragen. En vervolgens worden wij door Sport Support in de CC meegenomen bij het formuleren van een antwoord, zodat wij ook goed weten wat er speelt bij onze clubs en welke vragen ze hebben."

Bos is erg tevreden over de diensten van Van der Hammen en haar team. "We krijgen superpositieve reacties van tevreden clubs. Ze laten vooral weten dat ze heel snel en heel netjes te woord worden gestaan. Er komt een duidelijk geformuleerd antwoord zonder moeilijk jargon, met eventueel links naar meer nuttige informatie en het verzoek om vooral terug te komen mocht er nog iets onduidelijk zijn."

Ook Bos denkt dat vooral kleine bonden hun voordeel kunnen doen met de diensten van Sport Support. "Vooral bonden die geen of heel weinig accountmanagers hebben zou ik zeker aanraden om gebruik te maken van Sport Support, maar ook grotere bonden kunnen er gemak van hebben. Want NOC*NSF zit als organisatie zo dicht op de informatie die onze achterban wil hebben, dat je via die weg gemakkelijk de beste antwoorden boven tafel krijgt."

Contactgegevens

Heb je ook een vraag voor NOC*NSF Sport Support? Neem contact op via sportsupport@nocnsf.nl of WhatsApp: 06-82488768.