Wat kan de gymsport leren van … Tony’s Chocolonely?

Wat kunnen wij, als clubbestuurders, leren van het bedrijfsleven? Lastig? Nee hoor, kijk maar naar het bekende chocolademerk Tony Chocolonely! In een hele korte tijd hebben zij een merk neergezet waarin ‘samen’ het sleutelwoord is. Samenwerken met boeren, samen een fabriek neerzetten en het bouwen van een grote community. Een concrete tip is bijvoorbeeld het stellen van doelen. Hier zijn al hun processen op gericht, het hogere doel.

Sinds het begin in 2005 is Ynzo van Zanten betrokken bij Tony’s Chocolonely, de afgelopen vierenhalf jaar als verkondiger van het chocoladegeloof. “Binnen ons bedrijf staat een enorm doel op nummer één: samen maken we 100 procent slaafvrij de norm in chocolade. Dat heeft impact op de wereld en dat doel zorgt voor gedrevenheid bij iedereen, omdat we dagelijks weten waar we aan bijdragen als we aan het werk zijn. Er is dus meer dan alleen financieel succes. Dat is voor ons geen doel op zich, maar een essentieel middel om tot ons doel te komen. Ja, we zijn rete-commercieel, maar niet als doel op zich. Sociaal ondernemerschap is wat dat betreft eigenlijk een pleonasme; ondernemerschap is op zichzélf een sociaal iets, of zou dat moeten zijn. Het moet een groter doel dienen dan geld. Zo’n instelling zou naar mijn idee ook werken voor bedrijven en bonden in de sport.”

Doelstellingen ook voor sporters van belang

Uit de literatuur weten we dat het voor sporters, op alle niveaus, van belang is om een doel te hebben. Voor wedstrijdsporters is dat veelal prima ingericht. Er is immers al een heel palet aan wedstrijden beschikbaar. Voor recreatieleden daarentegen is er nog een wereld te winnen.

Waarom is dat nou zo belangrijk?

  • Doelen geven motivatie en focus. Je weet waar je naar toewerkt en je eindpunt is concreet. Motivatie is er in twee soorten; extrinsiek en intrinsiek. Extrinsiek is gebaseerd op beloningen van buitenaf; prijzen, geld, bewondering et cetera. Intrinsieke motivatie is daarentegen gebaseerd op de ‘drive’ van binnenuit. Intrinsieke motivatie houdt langer aan en mensen zijn bereid om hier echt voor te gaan;
  • Doelen helpen bij de ontwikkeling van de sporter. De sporter leert goed vooruit te kijken, plannen op te stellen en kritisch naar zichzelf te kijken;
  • Doelen geven doorzettingsvermogen. Als dingen niet soepel verlopen, geeft die ‘stip aan de horizon’ toch de moed om door te zetten.

Tip

Zorg voor momenten waar sporters naar toe kunnen werken, zoals een uitvoering of een open les. Als je met een optreden kunt aanhaken bij een lokale activiteit, heb je ook nog eens een mooi promotiemoment voor de club. Ook de Wereld Gymnaestrada is een voorbeeld van een evenement waar sporters samen naar toe kunnen werken. De volgende editie in 2023 is in Amsterdam. Op deze pagina lees je hier meer over!

Wil je meer weten over wat je als gymsportvereniging kunt leren van het succesvolle Tony’s Chocolonely? Het volledige artikel met meer uitleg en tips vind je in The Connection!