Best Practices
Placeholder
Geplaatst door Yoeri Abrahams 2 jaar geleden

Leden werven met de AH Sportactie

Placeholder

In september start het nieuwe seizoen bij veel sportverenigingen, en ook bij veel gymclubs worden er na de schoolvakanties weer volop nieuwe activiteiten aangeboden. Als je daar nog nieuwe leden voor wilt werven, dan is de Nationale Sportweek een uitgelezen evenement om bij aan te haken.

Landelijke aandacht in de media, veel lokale acties waar je goed bij aan kunt haken. Daarbij helpt Gijs Naus, accountmanager voor de regio Zuid bij de KNGU, de deelnemende gymclubs. Met die ondersteuning wil men bereiken dat de inspanningen die de clubs leveren zo veel mogelijk opleveren. Gijs Naus: “We horen van andere gymclubs waar ze tegenaan gelopen zijn. Dat geven we door, zo kunnen we ervoor zorgen dat de clubs goed voorbereid zijn en de juiste keuzes maken.”

Focussen
De AH Sportactie werd in 2017 voor het eerst in heel Nederland georganiseerd. Uit de pilot in de regio Utrecht van vorig jaar heeft men binnen de KNGU al enkele zaken geleerd. Naus: “Bijvoorbeeld dat je als club beter kunt focussen op één of twee doelgroepen, dan je hele sportaanbod open te stellen. Kies bewust voor freerunnen of voor het Beweegdiploma, of voor dans of turnen.”

En kies dan zelfs binnen die doelgroepen voor vastgelegde momenten, waarop mensen mee kunnen doen. Naus: “Voor je bestaande leden moet niet ineens alles anders worden. Door voor bepaalde momenten te kiezen kun je op die avonden aan je leden vragen of ze willen helpen de nieuwe mensen gastvrij te ontvangen en te laten zien hoe leuk de club is. Maar hou ook bewust ruimte voor je bestaande leden.”

Nieuwe wegen
Het leuke aan de AH Sportactie is dat je via nieuwe wegen mensen kunt benaderen om kennis te maken met de gymsport. Naus: “Benader de lokale Albert Heijn winkel en vraag of je een promotiestand mag neerzetten of midden in de winkel een flashmob mag doen. Zo kun je je club onder de aandacht brengen van andere inwoners. Wie weet wat dat oplevert! Of misschien is er wel iemand op de club die bij de Albert Heijn werkt, dan heb je natuurlijk helemaal een super ingang om jouw club daar te promoten.” Probeer vooral ook creatief te zijn met de activiteiten en acties in de winkel en daarna op je club.

Wie pakt het op?
Als bestuur van de gymclub heb je eigenlijk al genoeg te doen, op alwéér een project zit je niet te wachten. Naus: “Dat begrijpen wij als accountmanager ook. Maar daarom adviseren we het bestuur om iemand anders verantwoordelijk te maken voor dit project, die niet al heel veel andere taken binnen de club op zijn schouders heeft. Zeker omdat het een beperkte duur heeft, is het project daar heel geschikt voor. En dan daarna goed evalueren en binnen je bestuur kijken wat je ervan geleerd hebt voor volgend jaar.”

Want omdat de actie dan weer plaatsvindt, kun je dingen, die je nu door de beperkte voorbereidingstijd misschien niet meer gered hebt, dan bijtijds oppakken.

Kwaliteit
En vergeet ook niet om te kijken of je met andere sportclubs in je omgeving samen dingen kunt doen. Misschien dat ook de sportservice van de gemeente iets organiseert, waar je op in kunt haken. Meestal levert samenwerking meer op met minder inspanning!

Naus: “Wij willen de deelnemende clubs helpen om zoveel mogelijk resultaat uit hun inspanningen te halen. Als we daarin slagen, dan is de actie voor ons geslaagd!”