Best Practices
Placeholder
Geplaatst door Yoeri Abrahams 2 jaar geleden

Voetbalvereniging ONS Sneek start '18 days challenge'

Voetbalvereniging ONS Sneek is zaterdag 14 maart voor de jeugdspelers met de zogenoemde ’18 Days Challenge’ begonnen. Iedere dag wordt via de social media kanalen van de club een oefening, een challenge, verspreidt. De deelnemers wordt gevraagd bijvoorbeeld ouders het te laten filmen en vervolgens met de trainer te delen. Die geeft punten en houdt de stand bij.

Toch samen sporten
De drie spelers uit de jeugdopleiding die de meeste challenges hebben voltooid en die daarbij de meeste punten hebben behaald, maken kans op mooie prijzen. Op de website van Ons Sneek is te lezen: “Wij zullen alleen Challenges uitwerken die overeenkomen met de richtlijnen en de maatregelen van de autoriteiten m.b.t. het Corona-virus. Dat betekent dat het voornamelijk individuele Challenges zijn die spelers thuis kunnen uitvoeren.” Douwe Jan van der Wal, hoofd voetbalzaken van ONS Sneek, vertelt over de ’18 Days Challenge’.

Hoe is het idee ontstaan?
“Het begon eigenlijk met een berichtje via WhatsApp van mijn moeder. Of ik geen oefeningen of trainingen per ‘app’ kon versturen. Dat leek me wat saai. Toen ben ik gaan nadenken over manieren om het leuker te maken. Zo is het idee van de Challenge ontstaan. Waarbij iedere dag via social media en WhatsApp een opdracht wordt gegeven die deelnemers moeten uitvoeren en waarbij ze als bewijs een video met de trainer moeten delen. Die houdt in een spreadsheet de stand bij. Er zijn per opdracht verschillende moeilijkheidsgraden zodat zowel de jonge als de oudere jeugd kan meedoen. Het is leuk voor de beginner en de gevorderde.”

Hoe werd er op gereageerd?
“Ik heb dat eerst goed afgetast, want het zijn moeilijke tijden. Misschien vinden mensen wel dat je geen wedstrijd in zo’n tijd kan organiseren. Maar het tegenovergestelde was waar. Trainers hadden er zin in om mee te doen en ouders waren ook super positief. Dat gaf me vertrouwen, toen ben ik het verder gaan ontwikkelen. “ En de spelers? “Die vinden het ook prachtig. In sommige gevallen doen er wel 13 van de 15 mee. Iedere ochtend om 8 uur komt er een challenge online te staan. Een kwartier later hebben we de eerste filmpjes al binnen. Die ze dan allemaal weer via hun social kanalen delen. Er zijn zelfs ouders die vragen of we de challenges niet later kunnen plaatsen, de kinderen willen meteen aan de slag. De challenge zorgt echt voor saamhorigheid, ook als ze elkaar niet zien.

Hoe is er door andere clubs op gereageerd?
Ongelooflijk enthousiast. Ook daar kwamen de reacties meteen los. Er zijn nu al meer dan 100 clubs die hun eigen challenge hebben georganiseerd. Ook in België is al interesse. Geïnteresseerden kunnen naar [email protected] mailen, dan krijgen ze challenges, regels, documenten en kunnen ze zelf aan de slag.”

Wat zijn de succesfactoren van de challenge?
“Ten eerste de verschillende vier nivo’s. Dat maakt het voor een heel brede groep interessant. Ten tweede het tijdselement. Je moet de challenges niet in één keer publiceren, maar een deadline introduceren en de dagelijkse verrassing in stand houden. Tot slot spelen we met allerlei bonuspunten om het interessant te houden. Bijvoorbeeld krijgt iedere speler van een team een extra bonuspunt als zijn elftal als geheel de meeste video’s op een dag heeft ingestuurd.