Beweeg je mee?

Veel en gevarieerd bewegen is belangrijk en leuk. Daarom delen we leuke beweegtips om thuis samen te bewegen. Kijk in het overzicht voor nijntjes beweegtips om fijn te bewegen met kinderen van 1 tot 5 jaar. Veel beweegplezier samen!

Wil je tips in je mailbox? 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

bewegen4

Alle tips

Beker gooien v2

Beker gooien

Maak een stapel van plastic of papieren bekers op een verhoging. Gooi met sokkenballen of een kleine bal de bekers om. Als het makkelijk gaat, laat je je kleuter meer afstand nemen of met de andere hand gooien. Je kunt cijfers of letters op de bekers schrijven, zo leert je kind deze kennen.

Rollebollen

Leg je zoon of dochter op een laken op de grond. Pak het laken omhoog aan de zijkanten en laat je kind heen en weer rollen van links naar rechts. Je kunt ook je peuter op het laken over de gladde vloer trekken. Als je kind het leuk vindt, maak dan steeds meer en snellere bochtjes!

Grote schoenen 2klein v2

Grote schoenen

Laat je kind fijn op jouw (oude) schoenen rondlopen. Schoenen met een hakje bieden nog meer uitdaging om goed en stevig te leren lopen. En dat vinden veel kinderen geweldig! Gaat het gemakkelijk? Maak dan de ondergrond uitdagender door op het gras of de straatstenen te lopen.

Doekjesdans

Doekjesdans

Maak een gaatje in het midden van een gekleurd schoonmaakdoekje. Steek je vinger er door en je hebt je danspop. Zet swingende muziek aan en dans er op los. Kunnen jullie ook aan beide handen een danspopje laten dansen?

Levend klimparcours

Samen klimmen en klauteren, daar heb je niets voor nodig. Ga op handen en knieën op de grond zitten en laat je kind over je heen klimmen. Maak een poortje door op handen en knieën te gaan staan en laat je kind er onder door kruipen. Welke manieren kunnen jullie nog meer verzinnen?

Kranten tikkertje

Kranten tikkertje

Rol 2 kranten op tot een koker en plak ze vast met een plakbandje. Geef je kind een koker en speel tikkertje. Probeer elkaars schouders te tikken, of elkaars rug, buik, knieën of elkaars billen!

De beweegtips zijn gemaakt door Confriends en de KNGU.
Zonder toestemming mag je (delen van) de oefeningen niet overnemen.

Handig: ontvang regelmatig nieuwe tips in je mailbox!