Beweeg je mee?

Veel en gevarieerd bewegen is belangrijk en leuk. Daarom delen we leuke beweegtips om thuis samen te bewegen. Kijk in het overzicht voor nijntjes beweegtips om fijn te bewegen met kinderen van 1 tot 5 jaar. Veel beweegplezier samen!

Wil je tips in je mailbox? 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

bewegen4

Alle tips

Beker gooien v2

Beker gooien

Maak een stapel van plastic of papieren bekers op een verhoging. Gooi met sokkenballen of een kleine bal de bekers om. Als het makkelijk gaat, laat je je kleuter meer afstand nemen of met de andere hand gooien. Je kunt cijfers of letters op de bekers schrijven, zo leert je kind deze kennen.

Theedoek hondje

Theedoek hondje

Stop een theedoek half in de achterkant van je broek. Doe dit bij jezelf en bij je kind. Jullie zijn speelse jonge hondjes die met elkaars staart willen spelen. Kunnen jullie elkaars staart pakken?

Doe pad

Maak een pad met plaatjes van voeten, handen, waterplassen, leliebladeren een bloem en een bellenblaas. Je kunt dit pad door het hele huis neerleggen. Volg de handje en voeten, spring in de plassen of als een kikker, maak je lang en adem in bij de bloem en uit bij de bellenblaas. 

Kranten tikkertje

Kranten tikkertje

Rol 2 kranten op tot een koker en plak ze vast met een plakbandje. Geef je kind een koker en speel tikkertje. Probeer elkaars schouders te tikken, of elkaars rug, buik, knieën of elkaars billen!

Twister

Maak gekleurde vlakken op de grond met papier of stoepkrijt. Geef opdrachten; zet je voet op rood en je hand op geel. Of; je linker hand op groen, je linker voet op blauw en zo verder. Kleuters mag je best uitdagen, voor kleinere peuters houd je het simpel.

Kleuren sprint

Maak met tape gekleurde lijnen op een afstand van elkaar. Dit kan je buiten ook heel goed doen met stoepkrijt. Je kind zit klaar voor de start en je roept een kleur. Je zoon of dochter sprint naar de gekleurde lijn tikt deze aan en holt snel weer terug.

De beweegtips zijn gemaakt door Confriends en de KNGU.
Zonder toestemming mag je (delen van) de oefeningen niet overnemen.

Handig: ontvang regelmatig nieuwe tips in je mailbox!