Beweeg je mee?

Veel en gevarieerd bewegen is belangrijk en leuk. Daarom delen we leuke beweegtips om thuis samen te bewegen. Kijk in het overzicht voor nijntjes beweegtips om fijn te bewegen met kinderen van 1 tot 5 jaar. Veel beweegplezier samen!

Wil je tips in je mailbox? 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

bewegen4

Alle tips

Papamama klimmen 2

Pappa/mamma klimmen

Ga op de grond liggen en laat je kind over jou heen klimmen en klauteren. Je kunt dit eerst begeleiden door een handje vast te houden. Maak de uitdaging telkens anders door in een andere houding te gaan liggen. 

SPring

Spring!

Omhoog springen is lastig voor hele kleine kinderen. Ergens áf springen is makkelijker. Oefen eens vanaf de onderste traptrede of de stoeprand. Natuurlijk mag je eerst de handjes vasthouden, maar als snel kan je kind het helemaal zelf.

rsz 1rsz kussengevecht1 1

Kussengevecht

Pak een paar kussens bij elkaar en hou een fijn kussengevecht! Spreek vooral met oudere kinderen wel regels af. Bijvoorbeeld waarop je mag slaan, waar de gevechtsruimte is. En vertel wat het het stopteken is, zodat het leuk blijft ook al het er wat steviger aan toe gaat!

Spreidbal

Spreidbal

Ga met je benen wijd tegenover elkaar zitten en probeer de bal over te rollen. Wissel af in hoe je rolt naar je kind. Eerst zachtjes en recht op je peuter af en daarna maak je het wat moeilijker door wat harder of meer naar links en rechts te rollen.

Jonassen

Leg je kind bovenop een laken of grote handdoek en pak met twee personen de punten vast. Til je zoon of dochter van de grond en ga rustig jonassen. Zing het liedje 'Jonas in de wallevis'. Hoe vaker jullie dit doen, hoe harder je kunt zwaaien! Dit is goed voor de oriëntatie en het evenwicht van je kind.

Springband 2

Springband

Heb je een oude fietsband? Hier kun je perfect in en uit springen. Geef verschillende opdrachten zoals vooruit, zijwaarts, achteruit. Is dat te lastig? Leg dan gekleurde papieren naast de band en benoem de kleur waar ze op kunnen springen. Als je geen fietsband hebt, pak dan een tak!

De beweegtips zijn gemaakt door Confriends en de KNGU.
Zonder toestemming mag je (delen van) de oefeningen niet overnemen.

Handig: ontvang regelmatig nieuwe tips in je mailbox!